الهالات السوداء .. 8 طرق لإزالة الهالات السوداء في أسبوع

الهالات السوداء .. 8 طرق لإزالة الهالات السوداء في أسبوع

الهالات السوداء من أكتر المشكلات اللي بتزعج البنات، واللي بتحصل نتيجة لأسباب كتيرة، فبيتحول لون البشرة حول العين للون داكن، وده بيأثر بشكل كبير على جمال الوجه وصفائه. والمنطقة اللي تحت العين بتتكون من طبقة رقيقة من الجلد، والطبقة دي بتحتوي على غدد ودهون، وتعتبر أكتر منطقة في الجسم بتعكس لون الدم، واسمرار المنطقة دي بيدل على تعكر لون الدم. وفيه أسباب كتير بتسبب ظهور الهالات السوداء منها السهر وقلة النوم، والتوتر والضغط العصبي، أو بقايا المكياج، والناتجة عن عدم إزالتة بشكل كويس، أو عوامل وراثية. أول حل بيخطر في بال البنات لما بتلاحظ وجود هالات سوداء هو أنها تستخدم الكونسيلر أو كريم الأساس، بس الاتنين دول مش بيعالجوا الهالات السوداء هما بس بيخفوها بشكل مؤقت. وبنقدملك مجموعة من الحلول والوصفات اللي هتساعدك تتخلصي من الهالات السوداء نهائياً من الوجه خلال أسبوع واحد.

إزالة الهالات السوداء بوصفات طبيعية

1- زيت اللوز الحلو

من وصفات إزالة الهالات السوداء بيتميز زيت اللوز الحلو بقدرته على تفتيح البشرة، وبيخليها ناعمة ورطبة، كل اللي عليكي تعمليه أنك تستخدمي معلقة من زيت اللوز الحلو، وتدهني بها تحت عينكي، وتنامي بها، وتاني يوم تغسلي وجهك كويس. بس خدي بالك لازم تكرري الموضوع ده كل ليلة لحد ما تحسي أن الهالات السوداء اختفت فعلاً من الوجه، واستخدمي زيت اللوز الحلو مش المر، لأنه المر مينفعش أصلاً يتحط على البشرة.

2- ماء الورد

من وصفات إزالة الهالات السوداء استخدمي قطنة مبلولة بماء الورد وامسحي بها تحت عينكي لمدة 5 دقائق، وكرري الوصفة دي يومياً لحد ما الهالات تختفي من الوجه. وماء الورد بيحتوي على مضادات الأكسدة، ودي اللي بتجدد خلايا الجلد وبتقوي البشرة، كما بيلعب دور هام في إزالة التصبغات والألوان الداكنة من البشرة. 3- مكعبات التلج مرري مكعبات التلج على بشرتك الصبح والليل، لأنها مكعبات التلجبترطب البشرة وبتشدها، وبترجع لها جمالها ونضارتها.

4- الزبادي بالعسل

من وصفات إزالة الهالات السوداء الوصفة دي بتخلي البشرة مشرقة، وبترجع لها نضارتها، اخلطي معلقتين زبادي مع معلقين عسل ونصف ليمونة، حطي الخليط ده على بشرتك لمدة نصف ساعة، وبعد كدة اغسلي وجهك كويس بمياه فاترة. الماسك ده يعتبر كويس جداً للبشرة الدهنية، لأنه بيغذيها وبيحميها من الجفاف، كمان بيمنع ظهور الحبوب، وبيأخر التجاعيد.

5- النعناع

من وصفات إزالة الهالات السوداء اضربي أوراق النعناع في الخلاط مع كمية مياه قليلة أو نصف ليمونة، لحد ما يبقى عجينة طرية. افردي العجينة دي على بشرتك تحت العين، وسيبيها لمدة 15- 20 دقيقة، واغسلي وجهك بعدها كويس بالمياه.

6- الخيار

من وصفات إزالة الهالات السوداء قطعي شرائح من الخيار الطازة وحطيها في التلاجة، بعد كدة حطي الشرائح دي على عينك لمدة ربع ساعة، واعمليها مرتين يومياً. أو ممكن تعملي وصفة تانية من الخيار، اضربيه في الخلاط مع عصير الليمون، وادهني الخليط ده تحت عينيكي بالقطنة، وسيبيه على وجهك لمدة 10 دقائق، بعد كدة اغسلي وجهك بالماء البارد

7- الشاي

اعملي كمادات من الشاي تحت عينيكي باستخدام أكياس الشاي، والشاي مش بس هيخلصك من الهالات السوداء ، لأ كمان هيخلصك من أي انتفاخات تحت العين. حطي أكياس الشاي الباردة حوالين عينيكي لمدة ربع ساعة، وبعد كدة اشطفي عينيكي بمياه باردة.

8- عصير البرتقال

من وصفات إزالة الهالات السوداء ممكن يكون فكرة استخدام عصير البرتقال في علاج الهالات السوداء غريبة شوية بالنسبة لك، بس عصير البرتقال بيحتوي على فيتامين “سي”، اللي بيعمل على نضارة البشرة، وعلاج المشكلات اللي بتعاني منها. مرري قطنة فيها عصير البرتقال على بشرتك مرتين في اليوم، وفي خلال أسبوعين بس هتتخلصي من الهالات السوداء والتجاعيد، وكل المشكلات اللي بتعكر صفو بشرتك، وبتأثر على جمالها.